یزد، منیره زارع زاده، خبرنگار بهداشت و درمان / کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان یزد  بر رعايت كليه موازين بهداشت فردي در نذورات مراسم نیمه شعبان تاکید کرد.
مهندس وحید جعفری در گفت و گو با خبرنگار یزد فردا، در خصوص توصيه هاي بهداشت محيطي ويژه مراسم نيمه شعبان اظهارداشت: با عنايت به تهيه و توزيع انواع شربت و... و به تبع آن استفاده فراوان از يخ لازم است شهروندان نسبت به تهيه استفاده از يخ با رعايت ضوابط بهداشتي اقدام نمايند يدليل اينكه در صورت آلودگي يخ مي تواند باعث انتقال برخي از بيماريها شده و سلامت مصرف كنندگان را به مخاطره بيندازد.
وی ادامه داد: با عنايت به طبخ نذورات توسط مردم عزيز لازمست نكاتي جهت رعايت بهداشت آنها بشرح زير مورد توجه قرار گيرد:
-    لازمست از روغن مناسب جهت تهيه نذورات استفاده شود كه توصيه مي شود از روغن مخصوص سرخ كردن و يا مايع برچسب نياز استفاده شود
-    از مواد اوليه داراي شرايط بهداشتي ترجيحا بسته بندي شده جهت تهيه نذورات استفاده شود و حتما به مشخصات مندرج در روي بسته بندي مواد غذايي شامل تاريخ توليد و انقضا و ... توجه ويژه اي صورت گيرد.
-    از ظروف يكبار مصرف مناسب و متناسب با نوع ماده غذايي و يا آشاميدني استفاده شود متخصصان بهداشتي بر استفاده از ظروف يكبار مصرف گياهي تاكيد دارند كه علاوه بر تامين سلامت افراد بدليل تجزيه پذير بودن خطري نيز براي محيط زيست بهمراه ندارد.
-    در صورت استفاده از گوشت قرمز، حتما از مراكز عرضه و فروش گوشت نسبت به خريداري گوشت كشتار شده تحت نظارت دامپزشكي اقدام نمايند و از ذبح دام بدليل امكان و احتمال انواع بيماريها از جمله تب كريمه گنگو اكيدا خودداري شود.
-    در زمان طبخ كليه شرايط بهداشتي و ايمني بمنظور حفظ سلامت نذورات و افراد دست اندكار صورت گيرد.
-    طبخ نذورات به نحوي انجام پذيرد كه بلافاصله پس از طبخ و در كوتاهترين زمان ممكن مورد استفاده قرار گيرد زيرا فاصله زماني زياد بين طبخ و استفاده (بيش از دو ساعت) موجب رشد ميكروبها و احتمال آلودگي و فساد آنها خواهد شد.
وی همچنین توصیه کرد: لازم است در زمان تهيه شربت و ... از پودرهاي داراي مشخصات و مجوز از وزارت بهداشت استفاده گردد.    جهت جمع آوري ليوان و ظروف يكبار مصرف و... پيش بيني لازم (تهيه سطل يا كيسه زباله با حجم مناسب) صورت گيرد رها نمودن ليوان و... در سطح خيابانها موجب آلودگي محيط زيست و نازيبايي شهر خواهد شد.
    از مراكز معتبر كه شرايط بهداشتي لازم را دارند نسبت به تهيه شيريني و كيك و... اقدام شود.
    دقت نمائيم جعبه شيرينيجات حتما داراي مهر و شماره مجوز از وزارت بهداشت باشد.
    جعبه هاي شيريني بصورت سرباز و در كنار خيابان براي مدت طولاني قرار نگرديد بدليل اينكه آلاينده هاي موجود در هوا و حرارت و نورخورشيد مي تواند سريعا باعث فساد و آلودگي آنها شود
    از ليوانها و ظروف مشترك براي توزيع شربت و ... استفاده ننمائيم.    
دقت شود مواد غذايي، نذورات، نوشيدنيها، شيرينجات با شرايط بهداشتي از محل توليد تا محل عرضه و مصرف به شيوه بهداشتي حمل شود.
    افرادي كه در تهيه نذورات مشاركت دارند لازم است رعايت كليه موازين بهداشت فردي را بنمايند و حتما از لباس و دستكش يكبار مصرف و مناسب و تميز استفاده نمايند
    با توجه به چراغاني و آذين بندي خيابان و محلات و ... رعايت نكات ايمني بسيار بسيار بايد مورد توجه قرار گيرد تا از ايجاد حوادث و ... جلوگيري شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا